Mes naudojame slapukus, kad būtų patogu naršyti mūsų svetainėje.
Naršydami toliau jūs sutinkate priimti mūsų naudojamus slapukus. Sužinokite daugiau čia!

Weber Saint-Gobain - Official website of the company

Kodėl tyla namuose svarbi jūsų sveikatai?

Mus supančiame šių dienų pasaulyje daug triukšmo. Jis sklinda iš visur, pradedant nesiliaujančio eismo garsais, elektros prietaisų, televizoriaus ir pramogų sistemų keliamu triukšmu ir baigiant visur esančia pasyvia ir aktyvia įvairiausių formų reklama, telefono skambučiais bei kitų žmonių keliamu foniniu triukšmu. Be to, triukšmas mūsų gyvenime vis stiprėja. 

Miestų tankėjimas, triukšmą skleidžiančios technologijos ir įranga, taip pat ištisą parą besitęsianti žmogaus veikla kardinaliai pakeitė garso aplinką nuo toleruojamo lygio iki tokio garsumo, kokio turime aktyviai vengti ir stengtis jį sumažinti. Garso lygis vis didėja, o triukšmo poveikis gali sukelti diskomfortą, stresą ir sveikatos problemas.

Siekiant užtikrinti mūsų akustinį komfortą, saugumo ir privatumo jausmą, svarbu apsisaugoti nuo triukšmo poveikio. Niekur kitur jis nėra taip stipriai jaučiamas kaip mūsų namuose. Toliau šiame straipsnyje mes apžvelgsime neigiamą triukšmo taršos poveikį ir veiksmus, kurių reikia imtis norint sumažinti triukšmą namuose. Jūs taip pat sužinosite, kaip tylūs namai prisideda prie bendros jūsų sveikatos ir gerovės.

Neigiamas akustinės taršos poveikis mūsų sveikatai

Kalbėdami apie akustinę taršą arba trukdymą, turime omenyje nepageidaujamus arba trikdančius garsus. Jie trukdo atlikti kasdienius darbus ir blogina gyvenimo kokybę. Kuo akustinės taršos poveikis intensyvesnis ir kuo ilgiau mes nuo jo kenčiame, tuo labiau gali išryškėti neigiamos jo pasekmės. Triukšmas gali turėti įtakos mūsų fizinei sveikatai ir bendrai savijautai bei paliesti daugelį mūsų gyvenimo aspektų, įskaitant dėmesio koncentraciją, miegą, bendravimą ir poilsį.

Pasaulio sveikatos organizacija išvardija septynias neigiamo triukšmo poveikio sveikatai kategorijas:

  • susilpnėjusi klausa;
  • sutrikusi žodinė komunikacija;
  • sutrikęs miegas;
  • širdies veiklos sutrikimai;
  • poveikis psichikos sveikatai;
  • sumažėjęs darbingumas;
  • sutrikęs bendravimas ir susierzinimas.

Tyrimai rodo, kad tuomet, kai esame veikiami triukšmo, nesvarbu, ar miegame, ar būdraujame, mūsų organizmas į jį reaguoja intensyviau - streso ir susijusių hormonų lygis padidėja. Tai gali lemti tankesnį pulsą, didesnį kraujospūdį ir susilpnėjusią imuninę sistemą. Padidėjęs streso lygis gali netgi prisidėti prie diabeto atsiradimo ir sutrikdyti vaikų pažinimo funkcijų bei kalbos vystymąsi.

Psichologinis triukšmo poveikis yra pyktis, nuotaikos pokyčiai, nervingumas, nepakankama dėmesio koncentracija, pykinimas ir galvos skausmas. Taigi labai svarbu imtis reikiamų priemonių ir pasipriešinti mūsų ausų būgnelius kasdien atakuojančiam triukšmui.

5 veiksmai, kuriais galite pagerinti tylą namuose

1. Išjunkite prietaisus

Triukšmą skleidžia visi prietaisai – nuo elektros prietaisų iki kompiuterių, nuo televizorių ir pramogų sistemų iki mobiliųjų telefonų įkroviklių – net tuomet, kai jie nenaudojami arba veikia budėjimo režimu. Priklausomai nuo to, ar triukšmą skleidžia besisukantis ventiliatorius, ar prietaiso viduje vibruojanti dalis, ar kraunamas akumuliatorius, akustinė tarša gali svyruoti nuo girdimo iki negirdimo triukšmo, kuris vis tiek sukelia stresą jūsų ausims. Visiškai išjunkite visus elektros prietaisus ir netgi atjunkite juos nuo maitinimo tinklo, kad galėtumėte bent kartą pajusti skirtumą. Papildoma nauda – sutaupysite elektros energijos ir pailginsite akumuliatorių naudojimo laiką.

2. Pritaikykite namus tylai

Tokie triukšmingi įrenginiai kaip skalbimo mašina, džiovintuvas arba krosnis turėtų būti kuo toliau nuo miegamojo ir gyvenamojo kambario. Pastatykite lovą taip, kad nereikėtų kentėti šildytuvo arba oro kondicionieriaus keliamo triukšmo. Nustatykite triukšmo šaltinius ir pabandykite juos perkelti ar bent jau izoliuoti. Triukšmingą veiklą planuokite taip, kad ji kuo mažiau veiktų visus jūsų namų gyventojus ir kaimynus.

3. Pasirūpinkite namo garso izoliacija

Keisdami ir tobulindami savo namus galite užblokuoti išorinį triukšmą, sumažinti garso lygį arba izoliuoti patalpas. Kietų grindų garsą gali prislopinti kilimai arba kiliminė danga. Silpnoji grandis paprastai būna langai - sumontuokite garsui nepralaidžius langus arba sandarinkite langų rėmus, kad triukšmas neprasiskverbtų iš lauko. Pasirūpinkite garsui nepralaidžiomis išorinėmis sienomis arba sienomis tarp būstų (jeigu gyvenate daugiabučiame name) ir taip užkirskite kelią garsui patekti iš išorės. Toje pačioje patalpoje susidarantį garsą gali prislopinti lentynos, sieninis kilimas arba langų užuolaidos. Aplink duris pritaisykite gumines juosteles, kurios neleis triukšmui "įeiti" į vidų. Apsvarstykite galimybę ventiliacijos sistemos ventiliatorius pakeisti ypač tyliais.

Mes, "Weber" darbuotojai, manome, kad statybų pramonėje svarbiausia rūpintis žmonėmis ir aplinka, kurioje jie gyvena. Taigi projektuodami pastatus ir kurdami medžiagas mes atsižvelgiame į akustinius šiuolaikinio gyvenimo iššūkius ir investuojame į akustinį komfortą didinančias statybos sistemas, naujas medžiagas ir technologijas.

4. Ausų kištukai ir nuo triukšmo apsaugančios ausinės

Ausų kištukai gali būti lengvas ir veiksmingas sprendimas užtikrinti tylą naktį, kai reikia ramiai pamiegoti. Ausų kištukus galite naudoti ir dieną, jeigu jums tikrai reikia susikaupti, tačiau šiuo atveju nebloga alternatyva yra nuo triukšmo apsaugančios ausinės. Atpalaiduojančios, raminančios muzikos klausymas vidutiniu garsumu gali padėti sumažinti stresą ir pagerinti dėmesio koncentraciją, jeigu jums reikia susikaupti.

5. Kurkite teigiamą garso aplinką

Jeigu kai kurių triukšmo šaltinių negalite pašalinti iš savo aplinkos, galite užkirsti jiems kelią arba pakeisti triukšmą ramiais garsais. Vėjo varpeliai, kambarinis vandens fontanėlis, spragsintis židinys arba ugnies garsų įrašas, lietaus garsai gali nuslopinti nemalonius ausims garsus. Sudėtingesnis būdas – naudoti baltojo triukšmo įrenginį, kuris skleidžia girdimų dažnių triukšmą, panašų į televizoriaus ar radijo imtuvo traškesį perjungiant stotis. Jo poveikis gali būti raminantis, nes smegenys įpranta prie tokio triukšmo ir po kurio laiko jūs galite visai nieko nebegirdėti.

Kaip tyla namuose gerina jūsų savijautą

Vykdydami tolesnius akustinės taršos tyrimus mokslininkai taip pat nagrinėja, kokį poveikį mūsų organizmui, psichikai ir bendrai savijautai daro tyla. Toliau pateikiame kelis tylių namų privalumus.

Mažiau streso

Evoliucijos procese mūsų smegenys triukšmą (ypač didelį triukšmą) siejo su pavojumi. Garsas yra signalas, kuris „įjungia“ streso atsaką, nesvarbu, ar norime to, ar ne. Jeigu nėra jokio triukšmo ir garsų, kūno ir proto įtampa sumažėja, taip pat sumažėja bendras streso lygis. Mokslininkai nustatė, kad visiška tyla padeda atsipalaiduoti labiau negu bet kokia raminanti muzika.

Geresnis miegas

Triukšmo trikdomas miegas gali sukelti nemigą, išsekimą, nuovargį ir netgi depresiją. Priešingai, tyla naktį ir tam tikras tylos laikas dieną gali labai pagerinti miego kokybę, nusiraminimą, budrumą ir gebėjimą sutelkti dėmesį dieną.

Didesnis jautrumas

Jeigu smegenims reikia apdoroti mažiau triukšmo (arba kai nereikia apdoroti jokio triukšmo), galima susitelkti į kitus pojūčius. Jeigu jums nereikia kovoti su nuolatiniu akustinės taršos keliamu triukšmu, galite geriau susitelkti į vaizdus, kvapus, skonį, lytėjimo pojūčius, taip pat savo mintis ir emocijas.

Smegenų ląstelių regeneracija ir augimas

Mokslininkai įrodė, kad tyla gali padėti augti naujoms ląstelėms tose smegenų dalyse, kurios susijusios su atmintimi, mokymusi ir emocijomis. Esamos ląstelės atsinaujina, o naujos ląstelės tampa neuronais ir integruojasi į nervų sistemą.

Geresnė atmintis

Jūsų smegenys išlieka aktyvios net tuomet, kai nesigirdi jokių garsų. Netgi pabuvoję spengiančioje tyloje žmonės dažnai prasitaria apie klausos haliucinacijas. Jų atsiranda todėl, kad už klausą atsakinga smegenų žievės dalis nenustoja dirbti. Jeigu jums nereikia kovoti su išoriniu stresą sukeliančiu triukšmu, galite, tiesiogine ta žodžio prasme, išgirsti savo mintis. Jūsų protas gali atkurti pokalbius, formuluoti mintis arba emocijas, taip pat prisiminti garsus, tonus, balsus arba muziką – visa tai gali pagerinti atmintį.

Savianalizė

Triukšmas verčia mūsų smegenis apdoroti ir išskirti garsus. Nepaisant tokio blaškymosi ir stimuliacijos, jos gali leisti sau atsipalaiduoti. Tačiau tai nereiškia, kad smegenys visiškai nustoja veikti. Priešingai, jos pereina į kitą protinės veiklos lygį ir sužadinama kitokia jūsų proto sritis. Įsiklausykite į tai, kas kyla iš jūsų vidaus, nukreipkite savo mintis, susitelkite į vidų ir atgaivinkite protą pasinerdami į savianalizę.

Aukso vertės tyla

Dabar, kai sužinojote apie neigiamą triukšmo ir akustinės taršos poveikį jūsų sveikatai, galite atlikti veiksmus, padedančius jūsų namuose sustiprinti tylą. Tyla gali suteikti jums galimybę pamąstyti, susikaupti, „įkrauti“ ir atgaivinti savo protą, pagerinti sveikatą, fizinę ir psichinę gerovę. Kartą pajutę tylių namų privalumus, ieškosite ir daugiau galimybių pasimėgauti tyla ir ja džiaugtis ištisą dieną ar net visą gyvenimą.