Mes naudojame slapukus, kad būtų patogu naršyti mūsų svetainėje.
Naršydami toliau jūs sutinkate priimti mūsų naudojamus slapukus. Sužinokite daugiau čia!
Apie mūsų Privatumo politiką plačiau skaitykite čia!

Weber Saint-Gobain - Official website of the company

Kaip namuose užtikrinti gerą oro kokybę ir žiemą išlikti sveikiems

Kiekvienais metais, kai mus ir vėl aplanko šaltos žiemos dienos, prieglobsčio ieškome savo „tvirtovėje ir šventykloje“ – savo namuose. Žiema – tai šąlančios ausys, kojų ir rankų pirštai, net jeigu juos dengiame šalčio nepraleidžiančiomis kepurėmis, pirštinėmis ir batais.

Kiekvienais metais, kai mus ir vėl aplanko šaltos žiemos dienos, prieglobsčio ieškome savo „tvirtovėje ir šventykloje“ – savo namuose. Žiema – tai šąlančios ausys, kojų ir rankų pirštai, net jeigu juos dengiame šalčio nepraleidžiančiomis kepurėmis, pirštinėmis ir batais. Žiema – tai šlapi ir slidūs paviršiai, verčiantys mus judėti lyg vaikščiotume ant kiaušinių lukštų. Be to, mes dengiame burnas šalikais, vildamiesi išvengti mikrobų, kuriuos žmonės skleidžia viešajame transporte, biuruose ir kitose viešų susibūrimų vietose.

Atrodo savaime suprantama, kad šiais laikais mes mieliau liekame saugiuose namuose, kad išvengtume kito infekcijos antplūdžio. Bet atminkite – dar Markas Tvenas sakė: Į bėdą galite patekti ne dėl to, ko nežinote, o dėl to, kuo esate įsitikinę, tačiau taip nėra. Panašiai ir mūsų namai gali nebūti tokios saugios vietos, kaip mes manome. Būtent namuose mes galime peršalti, net susirgti astma arba bronchitu, mus gali varginti galvos skausmas. Laimei, yra keletas būdų, leidžiančių to išvengti. Atlikite šiuos paprastus veiksmus, kurie padės namuose užtikrinti puikią oro kokybę ir nesusirgti visą žiemą.

1. Papuoškite namus žaliaisiais augalais

Ar kada nors mąstėte apie tai, kodėl žmonės augina kambarinius augalus? Pasirodo, jie ne tik puošia namus, bet ir veikia kaip natūralūs oro valytuvai. Žalieji augalai nuolat aprūpina patalpas šviežiu ir švariu deguonimi ir taip gerina oro kokybę. Remdamasi atliktais oro kokybės tyrimais, NASA rekomenduoja turėti bent po vieną kambarinį augalą kiekvienam 100 m2 namų ploto. Žinoma, vieni augalai orą gerina veiksmingiau už kitus. Manoma, kad namams labiausiai tinka gelsvasis dipsis, vėzdūnė, trijuostė sansevjera, kuokštinis chlorofitas, Benjamino fikusas ir siauralapės bei plačialapės palmės. Mėgstantiems egzotiką taip pat vertėtų rinktis, alaviją ir skaistažiedes.

Jei turite augintinį, įsitikinkite, kad kambariniai augalai nenuodingi ir nepakenks jūsų ištikimam keturkojui draugui. Žinoma, reikalinga ir tinkama žaliosios "oro valymo sistemos" priežiūra, nes kitaip rezultatai gali būti priešingi, o oro kokybė - dar labiau pablogėti. Taigi keiskite dirvožemį, laistykite augalus kaip nurodyta, o pačius kambarinius augalus sustatykite tose namų vietose, kuriose pakanka saulės šviesos. Jeigu turite balkoną arba palanges, naudinga alternatyva gali būti auginti žalumynus, kurie taip pat valo orą ir puošia namus. Pradėkite nuo bazilikų, mėtų ar čiobrelių - auginkite juos pasitikėdami savo daržininkystės gabumais.

2. Rūpinkitės namų švara

Atrodo savaime suprantama, kad švarūs namai naudingi sveikatai, tačiau kartkartėmis turime sau priminti, kad namus reikėtų tvarkyti dažniau. Vienas didžiausių švarių namų privalumų yra tai, kad tvarkymas sumažina tokių ore tvyrančių teršalų kiekį kaip žiedadulkės, dulkių erkutės, pelėsis ar gyvūnų pleiskanos. Tai savo ruožtu padeda jums išlikti sveikiems ne tik žiemą, bet ir jai pasibaigus, nes tokie teršalai gali sukelti alergiją, astmą ir kitas panašias lėtines ligas. Toliau pateikiami keli patarimai, kaip švarinti namus žiemą.

Grindys

●        Siurbkite grindis ir kilimus dažniau nei įprastai, bent jau kartą per savaitę, ir naudokite prietaisus su HEPA filtru.

●        Išsiurbę išplaukite grindis. Jeigu jūsų grindys iš kietmedžio, būkite itin atidūs ir išplovę jas nusausinkite, kad užtikrintumėte nepriekaištingą būklę.

●        Jeigu grindis išklojote kilimais, nepamirškite kas du mėnesius jų išvalyti.

●        Paprašykite svečių nusiauti batus ir dėvėti pasiūlytas šlepetes – taip teršalai iš išorės nepateks į namus ir juose nepasklis.

Patalynė, baldai, buitinė technika

●        Ypač rūpinkitės savo miegamuoju – užvalkalus, paklodes, antklodžių užvalkalus skalbkite du kartus per savaitę geru skalbikliu.

●        Svetainėje stovinčią sofą uždenkite užtiesalu ir reguliariai jį skalbkite. Jeigu šis pasiūlymas jums atrodo neįgyvendinamas, valykite sofą bent kartą per savaitę.

●        Išlaikykite švarą virtuvėje ir vonioje, nes būtent čia gausiai kaupiasi bakterijos. Pašalinkite riebalus nuo kaitlenčių ir orkaičių, nepalikite nešvarių lėkščių, o išsimaudę išvėdinkite vonios kambarį, kad išvengtumėte pelėsio. 

Įleiskite švaraus oro ir „išvarykite į lauką“ chemines medžiagas

●        Reguliariai vėdinkite kambarius. Net jeigu lauke šalta, verta atidaryti langus nors kelioms minutėms per dieną.

●        Jeigu esate cheminio valymo gerbėjas, prieš įnešdami išvalytus drabužius į namus, kelioms valandoms pakabinkite juos garaže, balkone ar sode. Tai neleis cheminio valymo metu naudotoms cheminėms medžiagoms, tokioms kaip formaldehidas, patekti į jūsų namus.

3. Reguliariai atlikite namų sistemų techninę priežiūrą

Šildymo ir oro kondicionavimo sistemos daro kasdienį gyvenimą patogesnį, nes padeda išlaikyti optimalią kambario temperatūrą, tačiau jos neturėtų po visus namus išnešioti dulkių, žiedadulkių, plaukų ir kitų teršalų. Taigi reguliariai atlikite šių sistemų techninę priežiūrą, kartkartėmis keiskite filtrus ir valykite ortakius. Šiandien daugumą oro filtrų ir ventiliacijos angų galima išvalyti visai nesunkiai. Pavyzdžiui, nešvarumus galite pašalinti alkoholiu, o jeigu ventiliacijos angas padengė pelėsis, naudokite vandenilio peroksido ir vandens tirpalą.

4. Aktyviai rūpinkitės oro kokybe

Akivaizdu, kad vienas iš geriausių būdų užtikrinti oro kokybę, yra nuolat ją vertinti ir rūpintis. Norėdami žinoti oro taršos lygį savo namuose, naudokite oro kokybės monitorių. Pastebėję blogus rezultatus, naudokitės oro valytuvais arba eterinių aliejų difuzoriais. 

Oro valytuvai

Oro valytuvai – tai puikūs prietaisai, kurie padeda pašalinti alergenus, kenksmingas daleles ir nemalonų kvapą. Ypač jais džiaugsis tie jūsų namuose gyvenantys asmenys, kurie kenčia nuo astmos, yra jautresni cheminėms medžiagoms arba teršalams. Norėdami pasiekti geriausių rezultatų, ieškokite oro valytuvų su elektrostatinėmis dulkių surinkimo grotelėmis, HEPA filtrais ir aktyvintos anglies filtrais.

Eterinių aliejų difuzoriai

Kai kuriems žmonėms eterinių aliejų difuzoriai gali asocijuotis su ezoteriniais namų puošybos elementais, ateities spėjimo priemonėmis, smilkalų lazdelėmis ar kitais egzotiniais dalykais, kurių veiksmingumas neįrodytas. Visgi šie nepakankamai įvertinti įrenginiai valo orą nuo virusų ir bakterijų ir suteikia kambariams jūsų pasirinktą malonų kvapą. Vieni populiariausių ir veiksmingiausių yra žaliųjų citrinų, levandų, pipirmėčių, eukaliptų ir imbierų eteriniai aliejai. Mėgėjai gali netgi patys pasidaryti eterinių aliejų. Jeigu jūsų šeimoje yra vaikų, pastatykite difuzorių jiems nepasiekiamoje vietoje.

Rūpinkitės oro drėgme

Drėgmės lygis yra esminė oro kokybės dalis, nes jis turi didelį poveikį sveikatai ir gali lemti pelėsio susidarymą. Oro drėgmės lygį (procentais) galite išmatuoti higrometru. Geriausia, kad šis rodiklis būtų 40–55 proc. Jeigu matote, kad kai kuriuose kambariuose jis nepatenka į nurodytą intervalą, laikykite atidarytas duris, kad geriau cirkuliuotų oras. Jeigu tai nepadeda išspręsti problemos, apsvarstykite galimybę įsigyti drėkintuvą. Be to, jokiu būdu nepamirškite kiekvienais metais tikrinti, ar nėra susidariusio pelėsio, kad išliktumėte saugūs.

Drėgmė

Tinkamas drėgmės lygis uždarose patalpose yra 30-50 proc. Pernelyg drėgnas oras sukuria idealias sąlygas dulkių erkutėms ir pelėsiui daugintis. Matuokite drėgmės lygį, o drėgmę patalpose kontroliuokite sausintuvu (ir oro kondicionieriumi). Tinkamos ventiliacijos ypač reikia vonios kambariuose, rūsiuose ir miegamuosiuose.

  • Gamindami valgį, skalbdami, valydami arba maudydamiesi atidarykite langą arba įjunkite ištraukiamąjį ventiliatorių.
  • Jeigu įmanoma, tam tikrų prietaisų (pavyzdžiui, drabužių džiovyklės) ventiliacijos angas išveskite į lauką.
  • Rūpinkitės, kad santechninė įranga būtų sandari, nes priešingu atveju atsiras pelėsis.
  • Reguliariai ištuštinkite sausintuvo ir oro kondicionieriaus vandens surinkimo talpas. Oro drėkintuvus dažnai valykite.
  • Nedelsdami pašalinkite dėl užliejimo arba dėl vandens poveikio susidariusią žalą, per 48 valandas išdžiovinkite baldus ir kitas medžiagas. Jeigu porėtose medžiagose (gipso, lubų plokštėse arba medienoje) ima augti pelėsis, jas reikia pašalinti ir pakeisti.

5. Nesirinkite lengviausio kelio

Atminkite, kad lengvas kelias dažnai tampa sunkus, o sunkus kelias gali tapti lengvas. Ši citata tinka daugeliui gyvenimo atvejų, taip pat kalbant ir apie namų oro kokybę. Mums visuomet trūksta laiko, tad kodėl turėtume rūpintis namų oro kokybe dėdami nemažas pastangas, jeigu galima tiesiog nusipirkti chemikalų ir jais išpurkšti namus? Jūs tikriausiai jau žinote, kad tai dokumentais patvirtinta didelė sveikatos problema. Oro gaivikliai, purškalai, sintetinės valymo priemonės ir panašūs produktai su kvapiosiomis medžiagomis pradžioje, atrodo, daro gerą poveikį, tačiau jie taip pat po namus paskleidžia chemines medžiagas, kurias jūs ir jūsų šeimos nariai vėliau įkvepiate. Dauguma šių cheminių medžiagų yra nuodingos ir gali sukelti galvos skausmą, čiaudulį, sudirginti plaučius, gerklę, akis ir pan. Kraštutiniais atvejais jos gali sukelti lėtines ligas ir netgi vėžį. Taigi geriausias sprendimas, kaip veiksmingai pagerinti oro kokybę ir sveikatą žiemos mėnesiais, yra atsisakyti kvapų ir cheminių valymo priemonių bei rinktis natūralius, nenuodingus produktus. Kartais riebalus ir nešvarumus nuo grindų ir iš virtuvės puikiai pašalina paprastas acto ir vandens tirpalas. Internete taip pat galite rasti patarimų, kaip pasigaminti natūralių ir nekenksmingų valiklių patiems.

Išvada

Apibendrinant galima teigti, kad oro kokybė labai svarbi jūsų sveikatai, ypač žiemą, kai jau ir taip reikia kovoti su lauke puolančiais virusais ir bakterijomis. Laimei, užtikrinti, kad po namus nuolat cirkuliuotų švarus oras, yra kur kas lengviau, negu jūs manote. Be to, jums net nereikės pakratyti piniginės. Tiesiog padarykite savo namus „žaliąja zona“ pasirinkę kelis kambarinius augalus. Reguliariai tvarkykite ir vėdinkite namus. Stebėkite oro kokybę ir drėgmės lygį, naudodami oro valytuvus, eterinių aliejų difuzorius ir oro drėkintuvus. Kasmet atlikite šildymo bei kondicionavimo sistemų techninę priežiūrą ir įsitikinkite, kad namuose nėra pelėsio. Galiausiai nesirinkite lengvo kelio, tiesiog naudodami toksiškas chemines medžiagas, o verčiau rinkitės natūralias valymo priemones. Visi šie nesudėtingi veiksmai žiemą padės paversti jūsų namus tikra tvirtove, kurioje galėsite pasislėpti ir pasisemti energijos tam, kad išliktumėte sveiki ir laimingi iki pat pavasario.